Monday, March 25, 2013

Perjalanan ini . .

Assalamualaikum . .

Adakalanya perjalanan ini sungguh memenatkan . Semakin ke hujung semakin penat sedangkan beban tambah berat . Tanggungjwab semakin sarat . Tetapi apakah ada pilihan lain selain meneruskannya ? 

Sering juga ingatkan diri, kalau ada masakah di tengah jalan . .  jangan berhenti . Teruskan perjalanan . Apabila yakin tujuan dan matlamat sudah betul , soal kembali ke pangkal jalan tidak timbul . Ini jalan paling benar , walaupun jalan yang paling sukar . Inilah jalan yang paling singkat , walaupun terasa amat berat . 

Hidup tidak boleh dibelenggu rasa jemu dan lesu . Hari-hari adalah lembaran baru yang perlu dilorek dan diukir dengan keindahan dan keceriaan . Hari-hari adalah peluang untuk mencipta yang lebih baik . 

Susah dan payah adalah baja yang membina kematangan dalam jatuh bangun diri menuju Ilahi . Hidup seperti orang yang bersedia untuk mati . InsyaAllah nanti akan terus hidup walaupun sesudah mati . Ingatkan diri selalu bahawa hidup di dunia ini sangat penting kerana adanya hari akhirat . 

Indeed , hidup sebelum mati adalah bekal untuk hidup selepas mati . Katakan pada diri , hidup bukan sekali . malah ada hidup yang tidak berakhir dengan mati . Hidup di dunia ini cuma modal untuk hidup di akhirat . Itulah hakikat hidup , ia satu perjuangan menempuh jalan pulang . Jika sesekali terasa lemah melangkah , renungilah alam . InsyaAllah kita akan dapat belajar daripadanya . 


Dimana DIA Dihatiku ?

No comments:

Post a Comment