Sunday, June 2, 2013

Jangan Ijab Terhijab .

Assalamualaikum . 

Nak kongsi sikit daripada buku yang aku baca , nukilan Pahrol Mohd Juoi :)

Dahulu melafaz kabul, "aku terima nikah". Sebentar tadi baru melafazkan hijab, "aku nikah akan dikau, " Puluhan tahun berlalu . Jarum waktu bergerak begitu laju dalam arlogi takdir dan tadbir . Kalau dahulu hatiku berrgetar kerana menerima tanggungjawab , kini hatiku bimbang kerana "melepaskan" tanggugjawab .

Bagaimana, mampukah aku mendidik isteriku ? Begitulah resah suara hati ketika tanganku bersalaman dengan kadi puluhan tahun lalu . Sejuk dingin , terasa meresap ke seluruh anggota , Sejak saat itu "masjid" yang dibina menagih seribu usaha , sejuta setia . Telah banyak kepedihan yang ditagih menjadi baja keteguhan . Hidup tidak selalu indah kerana disitulah keindahan hidup . Yakin hakikat itu .

Jika matlamat telah tepat , apakah ada pilihan lain selain meneruskan perjalanan ? Layang-layang hanya naik apabila melawan angin bukan mengikutnya . Dan begitulah jua hidup ini , dengan ujian barulah naik darjat kita di sisi Ilahi . 

Hidup selagi hidup . Jangan hidup sebagai bangkai bernyawa yang hilang semangat dan upaya . Kata bijak pandai , " Jika tidak ada apa yang boleh menggembirakanmu , jika tidak ada apa yang boleh menyedihkanmu dan jika tida ada apa lagi yang ingin kau perjuangkan dalam hidup , itu petandanya kau sudah mati . Zahirnya sahaja kau masih bernyawa tetapi hakikatnya kau adalah "mayat" dalam keranda maya .

Alhamdulillah . Hingga kini aku masih mampu menangis dan ketawa , masih menyala cita-cita dan harapan . . petanda aku masih hidup . 

Itu ceritaku sewaktu bernikah dahulu . Tetapi kini cerita anakku . Maaf , hakikatnya ini bukan ceritaku tetapi cerita kita - rumah tangga ayah ibu sebagai pantulan rumah tangga anak menantu . 

Ketika kulepaskan kalimah ijab , baru kusedar bahawa kekadang "melepaskan" tanggungjawab adalah lebih berat daripada menerimanya . Apakah anakku ( dan anakumu jua ) akan tega dan rela menjadi isteri sesetia ibunya ? Apakah dia akan menerima segala kekurangan suami sebagai kesempurnaan dalam rumah tangga ?

Tempoh bulan madu akan segera berlalu . Pelangi yang kelihatan indah di atas kepala akan mula berarak ke kepala orang lain . Ingat pesanan ayah ibu sejak dahulu : Kebaikan mesti bermula daripada kita . Hukum lantunan kehidupan tidak akan pernah berubah - orang yang pertama mendapat manfaat daripada satu kebaikan ialah orang yang melakukannya . 

Memberi akan lebih gembira daripada menerima. . dengan syarat pemberian itu bdisertai kasih sayang . Andai rumah tanggamu nanti diiuji ( ingat , ini pasti ) dan kau berdua tidak lagi segembira saat ini , renungilah kata-kata ini : Itu petanda kau sudah kurang "memberi" - memberi kasih sayang , perhatian , masa , doa dan segalanya .

Lalu di hari bahagiamu ini ketika disatukan , ayah ingin berpesan . Inilah pesanan ayah seadanya :

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang . Segala Puji bagi Allah Tuhan sekalian alam . Syukur ke atas anugerahNya yang melimpah tanpa dapat dihitung apatah lagi dibalas oleh hamba-hambaNya . 

Selawat serta salam kepada Nabi Muhammad s.a.w yang telah menunjukkan teladan yang baik sebagai seorang anak , suami , ayah dan datuk yang berjaya memimpin keluarganya demi kebahagian dunia dan akhirat . 

Hari ini adalah hari yang paling bermakna buat ayah . Alhamdulillah . Sebentar tadi telah sempurnalah ijab kabul anak ayah . Semoga pernikahan ini diberkati Allah dengan kebahagiaan berpanjangan dari dunia hinggalah ke syurga . Amin .

Sebagai ayah , hati kecil ini gembira bercampur sedih . Gembira kerana anak ayah telah mendapat pasangan pilihan hatinya dengan direstui oleh ayah . Sedih kerana ayah terpaksa melepaskan anak perempuan ayah yang selama ini menyejukkan dan mendamaikan hati ini . 

Sebentar tadi telah berpindahlah amanah dari tangan ayah kepada menantu ayah . Ayah doakan amanah ini akan dijaga dengan sebaik-baiknya . Jauh di sudut hati ayah , ayah tetap yakin , Allah tidak akan mensia-siakan harapan itu kerana engkau adalah anak yang baik . Allah tidak akan mengecewakan hambaNya yang baik . InsyaAllah .

Pesan ayah kepada anakanda yang dikasihi . . 
berilah ketaatan dan kebaikan selama ini kami rasai kepada suamimu nanti . InsyaAllah , kami juga akan turut merasai keberkatan dan kebahagian itu . 

Dan ayah yakin , walaupun telah mendirikan rumah tangga sendiri , kau dan suamimu akan terus berbakti kepada kedua ibu bapa seperti biasa malah akan meningkat lagi . InsyaAllah . 

Pergilah . . Ayah rela . Allah bersamamu . Doa ayah mengiringi setiap langkah di alam rumah tanggamu nanti . Moga kau akan dijaga oleh suami sebaiknya seperti ayah menjagamu . Ayah akan bersangka baik , justeru Allah itu menurut sangka hamba-hambaNya . Bila kita bersanga baik , kita akan mendapat yang terbaik . Moga suamimu akan menjagamu seperti ayah menjaga ibumu . InsyaAllah .

Apa yang seorang ayah mengharapkan kepada puterinya . Jadilah anak yang solehah sebelum ayahmu melepaskan tanggungjawab . Sepanjang keadaan ini , ayahmu yang bertanggungjawab ke atasmu . Menjaga dan mendidik kita untuk menjadi anak yang solehah agar suatu hari nanti kita dapat menjadi juga isteri yang solehah . 

Indeed before we married , our Jannah is under our mom feet . But , after we married , our Jannah is under our husband-to-be feet . 

No comments:

Post a Comment